שכונת מונטפיורי הוצאת יעקב מרקל סופר ומדריך

סר משה מונטיפיורי

montefioreנולד בשנת 1874 בעיר ליוורנו שבאיטליה בעת ביקור משפחתי שערכו הוריו בעיר הולדתם, וכעבור מספר שבועות חזרה המשפחה ללונדון. משה למד בבית ספר כללי ובימי א' בשבוע היה מבקר בבית הספר של הקהילה היהודית הספרדית.

הוא היה היהודי הראשון שהייתה לו האפשרות להתקבל לשיחה אצל שועי עולם, הוא ביקר את הצאר הרוסי את הסולטן התורכי ואת השולטן המרוקני ועוד שליטים חשובים. הוא היה השתדלן הגדול והחשוב ביותר שקם לעם היהודי. הוא טבע את המשפט "האחד למען כולם וכולם למען היחיד" את המוטו הזה מאמצת לה חברת כי"ח שבראשה עמד אדולף כרמיה. כמעט חמישים שנים אחריו עושה כך גם ד"ר הרצל בנסותו לעזור לעם היהודי לקבל מדינה משל עצמו.

בשנת 1813 נשא משה את יהודית כהן לאישה. בני הזוג הצעיר נוסעים ומטיילים ברחבי עולם. משה היה בעל כירכרה פרטית ונסע לכל מקום כפי ראות עיניו. בשנת 1827 בהיותו כבן 43 החליטו בני הזוג לנסוע לבקר בפלשתין, ארץ נידחת במזרח, אך בשבילם זו הייתה ארץ הקודש. הם באו לביקור בן 9 ימים אבל ביקור זה שינה את חייהם. הביקור בירושלים, במקומות הקדושים נגע מאוד בליבו של משה. הוא ראה את סבלם של היהודים העניים בעיר, אך ראה גם את דבקותם באדמת הקודש והכמיהה לגאולה. הוא מקבל על עצמו לעזור לעניי העיר ולעסוק בצדקה ובתפילה.

בביקורו הרביעי בירושלים בשנת 1855 בעת מלחמת "קרים" הוא מגיע לעזור לעניים הוא יודע שבעת מלחמה הסובלים הם העניים. כסף לא מגיע ובנוסף למאורעות המלחמה גם השליטים מתאכזרים אל היהודים. הוא מגיע כגואל ומושיע. הוא בא בשם המלכה ויקטוריה, מלכת אנגליה, האימפריה שהשמש לא שקעה מעל לאדמתה והאימפריה החזקה ביותר באותו הזמן. גם הפחה השולט בירושלים מתחשב בנתון זה ומקבל על עצמו לדאוג ליהודים, כמובן בעזרת הממון הרב שמשה מונטיפיורי משפיע עליו.

בביקורו זה פונה אליו רבה של יפו הרב יהודה הלוי מרגוזה בהצעה לרכוש פרדס גדול בערך 160 דונם עם באר מים שופעים ולהקדישו לטובת יהודי יפו שיוכלו גם הם לעבדו ולהתפרנס מפריו.

בפרדס עבדו מספר יהודים תושבי יפו. תנובת הפרדס הייתה דלה מונטיפיורי היה צריך לממן את החזקת הפרדס בכל שנה כדי שניתן יהיה להמשיך ולהעסיק בו יהודים.

בשנת 1866 הוא הגיע לפרדס וראה את זניחותו  ומצבו הקשה אבל רוחו לא נפלה והוא המשיך לממן את החזקתו בטענה שלפחות שלוש משפחות של יהודים יכולות להתפרנס ממנו.

שנים אחדות לאחר מותו של סר משה מונטיפיורי עוד ניסו להחיות את הפרדס ולהפעילו בעזרת תלמידי בית הספר החקלאי "מקווה ישראל", אך שום דבר לא צלח. מלחמת העולם הראשונה הביא לחיסולו של הפרדס. דויד ילין שהיה יו"ר האגודה שבבעלותה היה הפרדס החליט למכרו ולהפוך את השטח לשכונת מגורים. היא שכונת מונטיפיורי הנמצאת עד היום לצד הדרך הראשית מיפו לשכם. כיום נקראת הדרך על שמו של מנחם בגין ז"ל שהיה ראש ממשלה בישראל.

לרכישת הספר על שכונת מונטפיורי הקש כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *