בית העלמין הישן שברחוב טרומפלדור – "הפנתיאון של תל-אביב"

בית העלמין הישן שברחוב טרומפלדור

בית הקברות טרומפלדור, המקום הקסום אשר כל העובר מעבר לשעריו ימצא עצמו במנהרת זמן לראשיתה של תל אביב ולהכרות עם "רחובותיה", הלא הם מאיר דיזנגוף ראש העיר האגדי, ביאליק, אחד העם, הצייר נחום גוטמן ועוד רבים אחרים, אשר כאן, בפנתיאון של תל-אביב מצאו את מנוחת הנצח שלהם.
כאן תהיה לך המבקר הזדמנות להקשיב לסיפורי הקשרים שנטוו בין האישים השונים, קשרי משפחה שנקשרו בין אחרים, מי כבשה את ליבו של ביאליק, ועוד הרבה מיתוסים. בית העלמין הישן של תל אביב, הידוע גם בשם בית הקברות טרומפלדור, הוא מקום קסום הממוקם בלב העיר. הוא נוסד בשנת 1902, כשש שנים לפני ייסוד אחוזת בית, והוא משמש כמקום מנוחה אחרון של רבים מהדמויות החשובות ביותר בתולדות תל אביב והיישוב היהודי בארץ ישראל. כאשר עוברים בשערי בית העלמין, נכנסים למעין מנהרת זמן לעבר. כאן, בין העצים והמצבות, ניתן לפגוש את מאיר דיזנגוף, ראש העיר הראשון של תל אביב, את המשורר הלאומי ח"נ ביאליק, את המנהיג הציוני אחד העם, את הצייר נחום גוטמן ועוד רבים אחרים.
סיפורים אנושיים
בית העלמין הישן הוא לא רק מקום היסטורי, אלא גם מקום של סיפורים אנושיים מרתקים. כאן ניתן ללמוד על הקשרים שנרקמו בין האישים השונים, על קשרי משפחה שנקשרו, על אהבות נכזבות ועל חלומות שהתגשמו. לדוגמה, ידוע כי מאיר דיזנגוף היה חבר קרוב של המשורר ביאליק. השניים היו חולקים בשיחות על העתיד של תל אביב, וגם על הקשיים והאתגרים של החיים בארץ ישראל. סיפור נוסף הוא סיפור האהבה בין ביאליק לאשתו הראשונה, מניה. השניים נפגשו ביפו, והתאהבו ממבט ראשון. אולם, אביה של מניה לא אישר את הנישואים, והם נאלצו להיפרד. מאוחר יותר, ביאליק כתב על האהבה הנכזבת הזו בשיר "הכניסיני תחת כנפך".

מאיר דיזנגוף מצבה בטרומפלדור
אתר מורשת
בית העלמין הישן הוא אתר מורשת חשוב בישראל. הוא משמש כמקום זיכרון לאבות המייסדים של תל אביב, ולדמויות רבות שהשפיעו על התפתחותה של העיר והמדינה.
בית העלמין פתוח לקהל הרחב, והוא מומלץ לביקור לכל מי שמעוניין ללמוד על ההיסטוריה של תל אביב.
טיפים לביקור
הנה כמה טיפים לביקור בבית העלמין הישן:
מומלץ להגיע עם מפת בית העלמין, כדי שתוכלו למצוא את הקברים של הדמויות המעניינות בעבורכם.קחו את הזמן להסתובב בין העצים והמצבות, ולהרהר על ההיסטוריה של המקום. אל תתביישו לשאול את המבקרים האחרים שאלות על הדמויות הקבורות בבית העלמין. הם בדרך כלל שמחים לשתף את הידע שלהם.
סיכום
בית העלמין הישן של תל אביב הוא מקום מרתק ומרגש, שיכול ללמד אתכם הרבה על ההיסטוריה של העיר והמדינה. מומלץ בחום לבקר בו ולחוות את הקסם שלו בעצמכם.

אריק אינשטיין מצבה בטרומפלדור

יעקב מרקל סופר מדריך תל אביב מצבה בטרומפלדורמשפחת שושני

למסלולי טיול וצילום
למסלולי אופניים וצילום 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *